WhatsApp працює без стягнення плати за користування та без підписки. Додаток для обміну повідомленнями, створений Яном Кумом і Брайаном Актоном у 2009 році, може похвалитися більш ніж двома мільярдами активних користувачів. Попри свою, здавалося б, безплатну природу, бізнес-модель WhatsApp викликає цікавість. Як WhatsApp генерує дохід і чому він залишається безплатним для користувачів?
Приховані секрети, що стоять за моделлю доходу WhatsApp
WhatsApp Inc. розпочала свій фінансовий шлях із раунду фінансування у розмірі 250 000 доларів США, наданого колишніми співробітниками Yahoo, які отримали статус співзасновників. Згодом компанія отримала ще дві фінансові ін’єкції, одна з яких склала 8 мільйонів доларів, а друга – 52 мільйони. Спочатку ці кошти здавалися достатніми для підтримки програми, покриття витрат на сервер і полегшення надсилання підтверджувальних повідомлень користувачам.
На початковому етапі свого розвитку WhatsApp використовував модель підписки, яка демонструвала певну варіативність. У деяких країнах користувачі платили один долар за завантаження, в той час, як в інших перший рік був безплатним, а потім щорічна плата за поновлення становила один долар.
Компанія Xataka провела дослідження динаміки платежів у WhatsApp на ранніх стадіях його розвитку. В Іспанії, спочатку на iOS, користувачам потрібно було зробити лише одноразовий платіж за безстрокову ліцензію. Однак у 2013 році для нових користувачів цієї операційної системи було запроваджено щорічну абонентську плату в розмірі 0,89 євро (пізніше її було скориговано до 0,99 євро). І навпаки, на Android завжди існувала постійна річна плата за підписку, з періодичними загадковими автоматичними поновленнями. Попри ці варіації, користувачі вважали, що сплата цих сум є дуже економічно вигідною порівняно з альтернативою надсилання та оплати SMS-повідомлень.
За відсутності офіційних даних про доходи, було підраховано, що у 2013 році WhatsApp мав 400 мільйонів активних користувачів щомісяця, заробляючи трохи більше ніж 10 мільйонів доларів. У першій половині 2014 року кількість користувачів зросла до 600 мільйонів на місяць, що приносило дохід у розмірі 15,91 мільйона доларів. Наприкінці 2015 року консалтингова компанія Activate стверджувала, що середньорічний дохід WhatsApp становив 6 центів на користувача, хоча важливо зазначити, що ці цифри відображають дохід, а не прибуток, і WhatsApp декларував збитки протягом цих років.
Попри те, що Meta не розкриває фінансову специфіку WhatsApp, не надаючи розбивку доходу по компаніях, Forbes оцінив дохід WhatsApp в діапазоні від 27 до 29 мільярдів доларів за перший квартал 2022 року.
Переважна логіка вказує на дотримання початкової стратегії, коли WhatsApp надавав пріоритет зростанню, а не негайній фінансовій вигоді. Забезпечення достатнього доходу для підтримки повсякденної роботи додатка. Основна увага була зосереджена на розширенні проникнення на ринок, перетворенні додатка на незамінний і сприянні зростанню бази користувачів. Якщо поглянути на формулу успіху в ретроспективі, то вона виглядає як розповідь прямо з кінематографічного сюжету.
Як WhatsApp заробляє мільйони, не беручи з вас грошей
У 2016 році титан реклами Марк Цукерберг зробив значний крок, придбавши WhatsApp. Facebook придбав платформу для обміну повідомленнями за 19 мільярдів доларів, а також додаткову компенсацію у вигляді акцій Facebook, що в підсумку склало близько 21,8 мільярда доларів. Завдяки цьому придбанню Facebook припинив практику стягнення з користувачів євро-платежу.
Імперія Марка Цукерберга тепер мала у своєму розпорядженні найпоширеніший додаток, що забезпечує безпрецедентну основу для монетизації. Встановлення WhatsApp на телефоні та активне користування ним позбавляло потреби в будь-яких переконливих зусиллях.
Придбання WhatsApp компанією Meta мало багато сенсу з різних причин, причому одним з особливо привабливих аспектів був доступ Meta до особистих і поведінкових даних користувачів, попри наскрізне шифрування повідомлень. Сюди входила така інформація, як місцеперебування під час користування додатком і списки контактів, що виявилося безцінним, враховуючи, що основний бізнес Facebook зосереджений на рекламі.
За відносно короткий період WhatsApp вніс зміни до своєї політики конфіденційності. Прийняття цих умов дозволило WhatsApp і Facebook обмінюватися певними даними, наприклад, номерами телефонів. Хоча користувачі мали можливість прийняти умови та відключити обмін даними, це не гарантувало повного імунітету від відстеження.
З фінансової точки зору, озираючись на дев’ять років після придбання, офіційні цифри можуть здатися не надто обнадійливими – лише 10% відшкодування початкових інвестицій. Однак дуже важливо розглядати WhatsApp не як незалежний об’єкт, а як невіддільну частину ширшої метасистеми.
Історія фінансового успіху WhatsApp
Після придбання WhatsApp компанією Facebook, модель підписки для WhatsApp була скасована, а реклама не була введена. Оголошення про новознайдений безплатний статус WhatsApp включало в себе декларацію:
“Починаючи з цього року, ми будемо тестувати інструменти, які дозволять вам використовувати WhatsApp для спілкування з підприємствами та організаціями”.
Це ознаменувало появу WhatsApp Business. Користувачі отримали можливість створювати бізнес-профілі з верифікацією, розблоковувати такі функції, як бізнес-профілі, посилання на вебсайти або сторінки Facebook, налаштовувати автоматичні відповіді, використовувати стаціонарні телефони та навіть інтегрувати WhatsApp API для бізнесу у свої продуктові пропозиції, що додало значний рівень функціональності.
Дійсно, кінцевим продуктом у цій еволюції є WhatsApp Business API. Цей інструмент дозволяє безперешкодно інтегрувати WhatsApp Business у різні системи, що дає змогу компаніям взаємодіяти зі своїми клієнтами за допомогою сповіщень і відповідати на повідомлення клієнтів через такі платформи, як Zendesk, MessageBird, Twilio або власні інструменти, розроблені власними силами.
Щоб розв’язати проблему спаму, Meta запровадила обмеження, які дозволяють компаніям надсилати повідомлення лише тим особам, які ініціювали контакт. Однак API слугує практичним цілям, полегшуючи передачу підтверджень доставлення, нагадувань про зустрічі та квитків на заходи. Демонструючи баланс між залученням клієнтів і запобіганням небажаній комунікації.
WhatsApp Business стягує плату з компаній, які мають понад тисячу розмов, виставляючи рахунки за кожне повідомлення на основі різних тарифів залежно від кількості блоків на мільйон. Крім того, WhatsApp стягує плату з бізнесу за затримку відповідей. Перші 24 години після контакту безплатні, але після цього компаніям виставляється рахунок від 5 до 9 центів за повідомлення, залежно від країни та характеру бізнесу. Вибір WhatsApp Business без використання API або автоматизованих платформ цілком можливий, особливо для малого бізнесу. Але для великих підприємств з мільйонами клієнтів, таких як авіакомпанії, це стає складнішим завданням.
Що стосується WhatsApp Premium, то він є додатковою підпискою для бізнесу, яка надає додаткові інструменти, такі як можливість створювати каталог продуктів або налаштовувати автовідповідачі. Преміумфункція все ще перебуває на стадії розгортання, і офіційні ціни на неї не розголошуються.
По суті, причина, через яку користувачі не платять за WhatsApp, схожа на практику деяких нічних клубів, де жінки можуть відвідувати їх безплатно. Це стратегічний крок, спрямований на забезпечення надійної бази користувачів і залучення.
Розкрито бізнес-модель WhatsApp
У той час як Meta може мати грандіозні плани з Metaverse та іншими амбітними проєктами, WhatsApp залишається улюбленим додатком, який зайняв чільне місце на наших смартфонах. WhatsApp вже досягнув статусу супердодатка завдяки своїй величезній базі користувачів. Але нинішній виклик полягає в тому, щоб перетворитися на супердодаток завдяки основним функціональним можливостям.
Мета полягає не лише в цифрах, а й у тому, щоб запропонувати функції, які зроблять WhatsApp незамінним для користувачів. З розвитком цифрової комунікації WhatsApp прагне вийти за рамки популярної платформи для обміну повідомленнями та стати важливим інструментом, постійно розширюючи свій функціонал.
WhatsApp запровадив функцію платежів від людини до людини (P2P) у додатку, яка наразі працює лише в Індії. Марк Цукерберг оголосив про плани розширити цю функцію по всьому світу. Однак деякі користувачі все ще уникають її, посилаючись на відсутність такого додатка.
WhatsApp, з його переважною присутністю на смартфонах, міг би усунути такі відмовки. Однак, щоб досягти такого розширення, Meta повинна дотримуватися правил кожної країни та отримати необхідні дозволи. Лише в Індії цей процес зайняв два роки.
Для індивідуальних користувачів платежі через WhatsApp не несуть жодних витрат, подібно до моделі Bizum. Ця функція відкриває двері для більшої кількості підприємств, які приєднуються до платформи. За допомогою профілю WhatsApp Business компанії можуть демонструвати продукти, взаємодіяти з клієнтами і навіть полегшувати платежі. Завершення всього процесу покупки – це відповідає кінцевому баченню Марка Цукерберга.
Чим більше компаній інтегруються з WhatsApp, тим більше закріплюється статус платформи як супердодатку не лише для користувачів, але й для функціональних можливостей. Стратегія полягає в тому, щоб зробити його безплатним для користувачів, щоб залучити більше бізнесу, створюючи взаємовигідну екосистему. Чим більше користувачів, тим більша зацікавленість компаній у тому, щоб стати частиною цієї мережі, що розширюється.